" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Tertonggeng 2

Aku tak tegur budak takut bayang-bayang tu.
Tetiba dia yang tegur aku.
Aku ingatkan dia terlepaslah kan?
Tapi kalau kali kedua masih berani panggil aku, nak berdamailah tu.

.

Mak cakap, dia malu bila aku sebut benda lama dia buat.
Aku cakap, aku tak sebut. DIA yang sebut.
Jangan pusing cerita. Jangan sendiri yang buat, nak salahkan orang. Dengan orang lain bolehlah dia nak saiko.

Not me.
Not me, anymore.
Aku dah puas dah kena bangangkan orang.
Aku dah faham sangat modus operandi dan permainan emosi macamni.
Kalau kau malu, mengaku je.
Aku tak kuasa nak ejek.
Cuma aku tak suka kau pusing salah sendiri pada orang.

Mak ketawa. Mengiyakan.
Kami pun ketawa sama.
Kami dua ni orang tua.
Masak dengan lakonlayar manusia.
Tinggal hanya kerana kami ni wanita, emosi kasihan kami mudah benar diperbudak.

.

Aku masih belum mahu tegur dia.
Tak berharap pun dia tertonggeng lagi (aku tulis sebab aku marah sangat je).
Aku cuma nak ambil masa.
Lupakan kata-kata dia.

.

Ada 1 baris ayat dia aku masih tak boleh lupa.
Mak kata dia tuju pada abang. Tapi dia lepaskan masa bercakaran dengan aku.

.

Kenapa tak tuju pada orangnya?
Kenapa buat aku macam kain lap kaki?
Harus terima sahaja dipijak-pijak orang.

.

Aku manusia.
Reti rasa sakit.
Reti terasa hati.
Segengster mana pun aku,
Seselamba mana pun aku,
Aku ada perasaan.

.

Bagilah aku masa.
Aku cuba.