" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Mak cakap "Kita ni asyik kena aniaya orang"

Betul weh. Aku bukan nak berlagak mangsa ke.
Tapi betul.

Terfikir-fikir. Kenapa Allah uji macam ni.
Kena aniaya berkali-kali bukan seronok.
Serius aku cakap.
Kadang-kadang kalau aku kenang, aku boleh rasa marah gile, rasa nak pegang kepala orang tu dan hempas kuat-kuat kat lantai.
Biar dia mampos.

Pernah terdetik kat hati aku - Allah nak kami jadi jahat ke? Jadi tergamak ke? Ke macam mana?

Aku tak tahu.
Tak tahu...

Pagi tadi mak aku cerita pasal adik dia.
Yang puaka cilanat tu lah.
Wahhhh dia pusing cerita lagi weh.
Peh.
Menggigil tangan aku time prepare breakfast.
Mak mula tak nak cerita.
Mak tahu nanti aku mesti marah.
Tapi mak kata, mak takde simpan rahsia pun dari aku.
Mak pun cerita.

Babilah weh.
Babi sangat.
Aku rasa dia memang babi pun.
Babi je yang buat perangai macam dia.
Babi babi babi.

Bukan Allah tak pernah balas perbuatan dia.
Tapi entahlah.
Nak rasa tertonggeng macam adik bongsu dia agaknya baru nak dapat penyesalan?

Serius.

Aku dah janji kat diri.
Dia mampos pun aku takkan datang.
Aku tak de mak cik secelaka tu.

Mak aku pesan. Banyak-banyak buat solat hajat.
Doa pulun.
Mak aku rasa ralat dan tersinggung sangat kali ni. Aku cakap kat mak.

Kalau aku tak bertahan haritu, disebabkan celaka ni, mungkin sekarang aku dah tak jumpa mak aku lagi.

Sebab celaka ni lah, aku berjauh hati dengan mak aku. Aku ni bukan jenis sampai tergamak nak lari-lari rumah tau. Tapi disebabkan puaka ni, aku terlari jugak.

Hei perempuan jembalang.
Kau tunggu.
Allah tak pandang je perbuatan kau.
Dan aku tak pernah maafkan kau.
Aku kan jah-hat.
Aku kan biadap.

Kau yang kata kan?
Jumpa kat 'sana'. Aku tak akan maafkan kau.
Tak.

Bukan kali ni.