" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Gerak hati.

Lama tak sembang pasal ni.
Semalam aku dengan mak berangan nak pi bercuti. Mak aku tak sihat. Banyak fikir masalah. Jadi aku layankan je lah angan mak tu. Mak suka tempat kampung-kampung, hutan-hutan. Aku suggest Sekeping Serendah.
So aku pun tunjukkan kat mak.
Mak tengok dan cakap dia suka tempat macam ni lah. So aku pun habiskan masa google pasal tempat ni, cari feedback..harga..etc.

Esoknya..

Kau baca berita tak?

***

Lately, dalam tahun ni lah aku perasan, aku jadi lebih tenang dalam handle gerak hati. Masa muda aku tak boleh terima lagi benda ni. Tu yang aku stress gile tu. Setiap kali mimpi ke apa, aku jadi takut sangat-sangat. Mungkinlah faktor usia dan pengalaman, aku jadi lebih calm bila gerak hati aku bagi hint.

Kadang-kadang terlebih tenang sehingga aku tak perasan pun aku dapat hint. Macam kes Sekeping Serendah tu lah.

Bukan tu je. Banyak.
Ada yang aku mimpi.
Ada yang aku sebut, sembang, tetiba teringat.
Tup tap tak lama akan ada sesuatu perkara jadi berkaitan dengan benda tu.

Contohnya lagu.
Tetiba aku boleh suka 1 lagu ni.
Tapi aku tak suka apa yang jadi dalam lagu tu.
Puaslah jugak fikir positif.
Akhirnya benda tu jadi.

Contohnya lagi, perubahan sikap.
Aku perasan ada 1 kucing ni tetiba tidur seselimut dan sebantal dengan mak aku.
3 hari rasanya. Tetiba mulut aku boleh tersebut "Macam nak mati je budak ni."
Pagi tu kami keluar. Petang balik.
Adik aku cakap - kucing tu kena langgar kereta.
Mak pandang aku.
Aku tak salah kan?

Banyak. Tu kadang-kadang aku takut jugak dengan apa aku cakap dan terfikir. Yang cakap tu selalunya aku memang tak sengaja.

Ni pun aku dah lama tak rajin ibadah (rajin aku biasa-biasa je. Tak payahlah ko bayangkan aku ni solehah habis).
Zikir pun dah tak betah.
Jadi hint yang aku dapat tu macam tumpul sikitlah. Sebelum ni aku kerap dapat melalui mimpi dan imbasan. Lately ni kerap tersebut.

Ko mesti ingat aku macam sejenis tukang ramal kan?
Aku manusia normal lah weh.
Banyak bebalnya.
Dapat hint banyak. Tapi degil.
Bodoh.
Gerak hati aku biasa-biasa je.
Aku ada kawan (exbf kepada classmate aku) yang memang truly gifted. Duluuuu, dia pernah baca aku. Ada beberapa perkara tu memang betul. Naknak part dia suruh aku berhati-hati dengan bf aku.
Seriously, masa dia cakap aku tak terkejut sangat. Sebab aku dapat banyak mimpi dah.
Tinggalnya...aku degil.
Tu lah breakup paling dahsyat pernah aku lalui.
Sedih + rasa bodoh. Peh.
Tapi memang tererlah dia. Gifted gile oi! Aku tak macam tu pun.

Hujan pulak. Oi lemau aku kena angin sejuk cenggini. Terus lupa apa nak cerita sebenarnya.