" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Plastik.

Sejak sebulan dua ni, makhluk tu dah kembali ke perangai asal.

Bukan senang nak berubah, kan?

Mujur aku tak percaya.

***

Dia punya busuk hati dengan aku..ish cannot brain lah weh. Serius.
Ni aku belum kaya ni, belum kahwin, belum itu ini, aku rasa kalau dah,.mau ditombaknya kepala aku.
Kau percaya tak bila aku cakap, dalam dunia ni, kau tak payah jadi cantik sangat, kaya sangat, pandai sangat, disayangi ramai orang sangat - untuk dibenci dan dimusuhi.
Manusia kalau hati dah rosak, dia akan cipta alasan yang tak munasabah. Perkara tak ada diada-adakan.
Abang aku boleh kata aku perasan maksum. Aku pelik ni. Dia asyik kata "Kau jangan sampai kena balasan macam aku." Aku macam..kau dah kenapa? Pastu dia suka cakap "Korang layan aku macamlah aku buat dosa besar. Baik doakan aku mati je."

Weh babi.
Dosa yang kau buat tu, selama ni, memang dosa besar pun. Kau yang buat, takkan kau tak tahu? Ukur dosa orang lain pandai pulak? Kau kan pandai agama, takkan bila kena kat diri kau, done done kau jadi naive?

Tak ada sesiapapun judge dia macam dia buat dosa besar. Tapi dia sendiri.
Tak ada sesiapa pun ketepikan dia, tapi dia sendiri buat orang jauh dari dia.
Dia create benda-benda tu sampai dia jadi balik manusia yang busuk hati.
Aku tak heranlah kalau ada pengamal perubatan kata masalah kau ialah hati kau dah hitam, takde nur.
Kau boleh berlakon depan orang.
Tapi aku kenal kau siapa.

Dia beriya menghasut mak aku.
Mula-mula berubah kemaen rajin, kemaen lembut.
Lepastuuu..

Puih. Tuih. Aku rasa nak kahakkan je dia.

***

Dia nak aku dapat balasan macam dia.
Hello, aku tak buat benda macam kau buat.
Aku tak laga-lagakan orang.
Aku tak busuk hati macam kau.
Aku tak angkat parang nak tetak mak aku.
Apatahlagi belasah adik beradik naknak aku yang perempuan ni.
Aku tak provok orang. Aku banyak senyap malas nak layan.
Aku tak terkangkang tidur takde hasil pastu caras makbapak. Bila makbapak tak bagi mulalag kau nak bahasa-bahasakan.
Aku tak maksum.
Tapi aku tak buat benda yang kau tergamak buat.
Pastu kau nak aku dapat balasan macam kau?
Kau ingat Allah ni macam makhluk-makhluk lain yang kau dah tololkan ke?
Aku tak payah balas pun perbuatan kau.
Kau tengoklah sendiri. Kau dapat penyakit yang doktor pun tak tahu.
Jumpa ustaz macam-macam versi kata penyakit kau itu ini tapi takde perubahan. Tapi 1 ni paling aku suka. Bila dia kata kau tak sakit sangat pun. Boleh sembuh tapi kena taubat. Apasal kau tak kutip apa yang ustaz tu cakap? Sebab kau tak boleh terima apa yang kau dapat ni balasan Allah? Ke sebab kau rasa kau makhluk innocent, tetibe je Allah uji bagi penyakit misteri? Kamonlah. Kau lagi kenal diri kau.

Pastu kau salahkan mak tak nak ambilkan kau insurans.
Kau sibuk sangat risau nanti masuk hospital kelas ketiga.
Kalau aku, aku tak fikir benda tu dah.
Aku betulkan silap aku.
Doa banyak-banyak.
Jangan sakitkan hati orang lagi.
Jangan aniaya orang mental, emosi dan fizikal.
Tapi kau?
Kau tetap dengan perangai pentingkan diri kau.
Sumpah aku tak faham macam mana otak kau berfungsi.
Bila adik masuk universiti bagus, kau punya dengki tu..ish,geram betul aku.
Kau hasut dia sampai dia bergaduh dengan mak. Sampai dia berbolak balik nak masuk ke tak.
Kau ni manusia jenis apa ni?
Lepastu kau berlagak macam baik.
Macam kau takde hasut dia.
Babi sangat.
Sekarang kau tanya, kenapa Allah tak sembuhkan penyakit kau walaupun kau dah tunggang tonggek solat, duduk surau lama-lama?

***

Allah tahu hati kau.