" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

...

Aku tertekan.
Aku rasa nak menangis sangat ni.
Sakitnya bila aku kenang perbuatan orang pada aku..

***

Aku tak baik.
Aku puas pujuk diri.
Aku salahkan diri aku.
Aku tak baik.
Ye aku tak baik.
Sebab tu Allah balas bagi orang buat aniaya kat aku.
Sepatutnya aku redha.
Allah balas kat dunia.
Tapi ya Allah..
Sakitnya perasaan ni..

***

Aku tak suka benci orang.
Aku tak suka dendam.
Setiap kali aku pujuk diri, setiap kali tu lah aku salahkan diri aku.
Aku yang salah.
Aku yang undang orang buat macam tu kat aku.
Aku sangka aku dah cukup baik.
Mungkin aku perasan je.
Kalau aku baik, takkan orang buat aku macam-macam?
Takkan orang yang aku sayang, aku percaya, akan tergamak buat aku menderita macamni kan?

Aku yang salah.
Memang patut pun kan aku kena macam-macam.

***

Peritnya rasa ni.........