" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Perempuan dan air mata.

Perempuan memang suka menangis agaknya.
Aku kalau sakit sangat, aku dah tak boleh nak cakap.
Aku nangis.
Ni tengah type pun berjujuran air mata.
Kadang-kadang gerimis.
Kadang-kadang lebat.
Siap meraung tanpa suara.
Air hingus pun sama laju.
Tapi takde siapa tahu.
Kita pun tak mau orang tau.
Naknak kalau kita jenis badut.
Badut mana ada perasaan sedih.

***

Kadang kita senyapkan kesakitan kita.
Diamkan rasa hati.
Tepek muka bahagia ceria.
Tapi dalam ni hah.
Sekali orang sergah, terburai.

***

Bahayanya jadi pemendam ni ialah,
Kau sendiri tak tahu apa yang buat kau sakit.
Pasal kau tadah je selama ni.
Tahu tahu kau dah sakit.
Kau tak tahu yang mana menyakitkan kau.
Yang ini ke.
Yang itu ke.
Entahlah.

***

Aku pun tak tahu ni.
Kenapa tiba-tiba aku sebak.
Aku lagi tak tahu kenapa tiba-tiba air mata gugur.
Sebutir dua je.
Itupun aku dah rasa lega.

***

Yang aku tahu,
Sedikit gelak tak mencederakan sesiapa.
Dan aku pun tergelak.
Apeda.