" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Kawan kahwin.

Kawan aku ni kategori senior masa aku kat universiti. 
Aku Tahun 1, dia Tahun 3.
Aku 27. Dia 30.
Aku perempuan. Dia laki.
Harini dia jadi laki orang.

***

Siapa kata perempuan dengan lelaki tak boleh berkawan? 
Aku dengan dia ni kategori kamceng jugak kot.
Sebab dia ni gila.
Hampir setiap hari, balik je kerja dia dok call aku.
Selagi tak sampai rumah tak letak.
Kami kenal kat Skype.
Masa tu cara nak berhubung kat universiti aku ni mainly via Skype. Mana ada Whatsapp lagi masa tu. Skype kan percumaaaa.
Masa kenal bodoh-bodoh je.
Mamat ni taik movie, naknak Korea.
Dia selalu send kat aku benda-benda lagha ni.
Tapi sepanjang kat universiti kiterang takde jumpa pun.
Eh ada sekali! Masa tu MASUM.
Dia main ragbi. Aku netball.
Dia habis je belajar dia bagi aku nombor telefon.
Kami kawanlah sampai laa ni.

***

Tapi kami punya friendship macam laki-laki. Okay aku laki. Hahahaha!
Mana ada jiwang-jiwang ni. 
Bahan je kerjanya! Kalau bergayut tu memang gelak macam pontianaklah. 
Sebenarnya aku pun tak sangka kami boleh kawan lama macamni. Dulu aku pernah menyampah gaklah bila dia asyik call.
Aku tengah kerja dia call. Pastu bahan aku takut bos lah tu angkat cakap pelan-pelan. Hantu betul. 
Tapi lama-lama macam dah terbiasa dah. 
Bila tiba-tiba dia tak call tu rasa pelik sikit.
Rupanya sibuk bercinta.
Sampai hati tak bagi aku kasih sayang macam biasa hahahahahaha!

***

Tuptap hantar video jemputan kahwin.
Tak boleh belah bini dia orang Sabah muka macam Korea.
Hahahahahaha! Dapat gak wehh! Dok kata suka perempuan putih, betul-betul dia dapat, Alhamdulillah! 
Aku dok koreklah weh bila masa ni tiba-tiba je, rupanya masa nak dekat-dekat Raya.
Wau baru lagi!
Aku tanya gak apa yang buat dia rasa nak kahwin.
Ye lah walaupun dia dah 30 kan, dia ada bebel pasal umur banyak tu, tapi tak sangkalah dia akan kahwin masa 30 ni jugak. Jodoh kan weh? 

Dia ni jenis tak jiwanglah tapi aku tahu dia ni baka family man. Walaupun dia macam bangang suka bahan aku, tapi aku tahu dia ni macam mana (dalaman budiman weh!). Kita tak boleh judge orang daripada sekadar perbuatan dia hari-hari. Tapi how dia react, cara dia respond pada sesuatu masalah, benda-benda kecil, campur dengan rutin dia, kita boleh perasan makhluk tu punya sisi sebelah. See, see. Observant tak aku? 

Kawan aku kata rasa macam dah puas enjoy, rasa nak settle down. Rasa cukuplah, nak berkeluarga pula. Wauuu melopong mulut aku dengar.

Tapi aku tahu dia memang sepatutnya dah kahwin dah pun. 
Gatal kemaen tak sudah-sudah dengan Sari Yanti, Anzalna, Neelofa dia tuuu! Hahahaha!

***

Alhamdulillah harini kawan aku akan kahwin.
Aku tak pi. 

***

Lepasni dah takdelah call hari-hari. 
Ala aku pun faham nak jaga hati isteri.
Nak jaga iman diri. Dah kahwin nanti setan tu lagi kuat mencucuk nak goyahkan rumahtangga.
Aku pun perempuan, macam mana rapat pun persahabatan, aku pun reti jeles kalau laki aku dok gayut dengan perempuan lain. 
Apatahlagi kalau dok gelak sama-sama. 
Walaupun takde secubit perasaan pun tapi manalah orang nampak perasaan kita ni.

***

Aku dah banyak dah hilang member lepas dorang kahwin. Ada yang sebelum kahwin tu rajin gila text aku. Lepas akad je terus senyap. Tapi aku tahu dorang ada memerhatikan aku. 
Aku pun perhatikan  korang jugak dan doakan semoga korang bahagia. Korang kawan yang baik, in shaa Allah korang boleh jadi husband yang baik. 

***

Selamat pengantin baru, gile!