" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Hidup ini pilihan. Orang boleh sepak kita, dan kita balas dengan lebih kuat. Atau kita boleh diam dan bertahan, sebab pada kita kejahatan tidak harus dibayar serupa, biarpun (okay aku puas hati dah dapat tulis tajuk sepanjang ini).

Aku selalu cakap pada diri.
Kita yang pilih untuk bertindak sekian-sekian pada setiap teriakan keadaan.
(Walau hakikatnya banyak yang kita tak mau tapi kita terusung oleh rasa keterpaksaan.)

Kita pilih.
Kita yang pilih.

***

Bila ada orang buat naya kat aku, aku rasa pahit bebenau nak kedapkan ayat ni dalam akal waras aku.

***

Kau pernah tak kena aniaya orang?
Aku bagi contoh paling mudah.
Duit.
Orang hutang.
Orang tipu.
Kau pulak nak guna.
Dari satu hari ke satu tahun yang lain, jembalang ni menabur manis janji.
Ada ketika kau terdesak gila nak pakai.
Dia punya janji tu "Okay kejap lagi saya bank in".
Lepastu bila dah kejap, dia tukar pula " Okay sejam lagi saya bank in".
Kau ni punyalah berharap.
Tapi tu semua permainan je.
Kau kena tipu.
Kau kena kena kencing wei!

***

Kau pernah tak rasa hasil daripada perbuatan orang, kau rasa hati kau jadi jahat sangat.
Kau maki hamun dalam hati.
Kau doakan biar Allah tarik ketenangan dia, tunggang langgangkan hidup dia.
Kau bayangkan seolah-olah dia depan kau dan kau lempang dia berkali-kali.
Kau pernah tak rasa macam ni?
Kadang-kadang kau terbawa-bawa rasa marah dan benci sampai dalam menangis kau marah-marah dia seolah-olah dia depan kau.
Pernah tak?
Lepastu kau rasa nak kenakan dia balik.
Rasa nak malukan dia.
Nak sakitkan dia.
Nak dia rasa apa kau rasa.

***

Ya Allah peganglah hati aku.
Aku bukan orang macam tu.

***

Pernah tak rasa?
Sedih kan wehhh!
Rasa marah sangat-sangat tapi kau tak daya nak maki hamun atau lepaskan.
Rasa macam setan keluar masuk nak rasuk badan tapi diri lagi satu berebut pertahankan sabar.
Sumpah keliru weh sebab jauh disudut hati AKU NAK JADI JAHAT DAN DIA RASA APA AKU RASA!
Tapi..

***

Tak boleh.
Nangis je mampu.

***

Jadi jahat ni senang.
Serius senang.

***

Tapi bila kau sedar kau tak patut turutkan rasa, dia punya sesal tu..
Separuh nyawa pun tak cukup, Alyah oiii!