" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Aku baru teringat.

Berkaitan dengan post sebelum ini, puncanya ialah mak aku kata dia tak sangka P (adik lelaki dia yang sangat baik) tu akan menangis tersedu-sedu.
Sebab P ni gila-gila. 
Hakikatnya P ni simpan banyak kisah sedih termasuklah bila nenek aku tak izinkan dia kahwin dengan perempuan Indon.
2 tahun P lari.
Tu lah pertama kali P naik suara sikit.
Selama ni P akur je.
Mak aku dapat tahu kisah ni bertahun-tahun lepas nenek aku meninggal.
Aku pun cakap - 1 sikap nenek ialah senang serap apa orang kata. 

Lagi kuat orang tu bercerita dengan dia, lagi kuat dia percaya.
Nak lawan dengan orang yang tak banyak cakap? Tentulah kalah orang tu.
Sedangkan yang bercakap selalu (mengapi-apikan/provok) tu bukan baik punn! Nak alihkan perhatian nenek pada dosa orang lain je! Hakikatnya diri sendiri mengendong dosa besar!

Pastu mak tanya "Oh adik perasan ye?"

Aku cakap kat mak - Aku ni pemerhati. Lagi satu, orang yang huha huha ni jangan ingat dia takde perasaan. Kadang orang macamnilah yang tanggung sedih lagi tinggi daripada orang lain.

(Aku bercakap daripada pemerhatian dan diri aku sendiri)

Tu lah puncanya.

***

Ingat tau.
Kau bukan span basuh pinggan yang nak serap semua kata orang.
Tapis weh! Tapis!
Aku selalu muntah dalam hati bila tengok orang berlakon. Dalam hati tak sabar nak tengok dia termakan oleh perbuatan sendiri.

***

Dan aku dah saksikan banyak.

***

Banyak sangat.