" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Dah tak mampu nak percaya pada sesiapa.

Bagaimana hendak percaya?
Jika kepercayaan itu ditendang ke sana sini.
Macam kau hadiahkan seseorang dengan baju.
Kemudian baju tu dibagi pada orang lain.
Ditolak, ditolak kepada orang yang lain pula.
Sesudah itu, baju itu terlempar diatas jalan.
Tiada yang mahu.
Tiada yang menghargai.

Berdirilah kau disatu sudut menyaksikan.
Betapa terhiris perasaan terasakan.
Seperti dibunuh berkali-kali.
Tetapi tidak mati.

Macam tu lah yang aku rasa.

***

Dikhianati orang.
Pedihnya bukan biasa-biasa.

***

Mungkin selama ini terlalu mudah memberi percaya.
Betapa tololnya aku.

***

Jika dikhianati orang yang tidak-tidak, itupun sudah terasa jauh hati, inikan orang yang kita kenal. Yang kita sayang. Yang dalam darah kita ada dia.

Memaafkan boleh.
Melupakan sungguh tak ada daya.

***

Aku dah tak percayakan sesiapa pun.
Walaupun mak aku.
Walaupun diri aku sendiri.

Kau percaya?