" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Thyroid? Apeni?

Mak asek cakap aku ni macam ada thyroid.
Mak kata dulu leher aku ramping.
Sekarang dah macam balak.
Obviously lah sebab aku obes sekarang. Takkan tetiba badan gajah leher ramping umpama ranting kot?

***

Harini aku ter-rajin scroll FB Terlajak Laris tu. Weh haritu aku terjumpa dia kat Mydin, pehhhh sumpah hensem. Lepastu dia sangat peramah dan humble. Dengan bangla Mydin pun dia boleh rapat-rapat, pegang bahu layankan ambil gambar.
Sejak tu aku jadi lagi minat kat dia.
Dahlah sayang bini. Tak hipokrit. Orang gile je tak respect kat laki macamni.
Aku scroll sampai terjumpa video seorang perempuan. Dato tanya, boleh ke dia jadi jurucakap untuk produk tu?
Kalau tengok fizikal memang okay. Cantik walaupun dah berusia.
Cuma suara dia weird.
Pastu aku belek komen. Ada orang kata dia ada penyakit thyroid dulu. Sekarang dalam proses recovery dan lepastu....

Aku pun gelabah cap ayam.

***

Masa aku kecik mak kata aku suka naik atas tempayan telangkup lepastu nyanyi kuat-kuat. Mungkin tu sebab aku punya suara serak.
Aku pun tak ingat weh. Yang aku ingat masa kecik aku suka kacau ayam yang bertelur. Pastu kena patuk dan kena kejar. Bila masa aku suka nyanyi aku tak ingat. Tapi bila dah darjah-darjah tu ye aku ingat, aku suka menyanyi. Duduk depan kipas menyanyi. Bodohnya aku sebab rumah nenek aku kan rumah kampung, sah sah jiran tetangga nampak aku tengah feeling depan kipas. Kawan akulah potong stim, tengah kayuh beskal tetiba dia kata 'Weh suara kau macam Siti'.

Aku macam tercengang. Mana kau tau?

Selalu nampak kau nyanyi depan kipas kat beranda rumah. HAHAHAHAHAHA

Pasal suara Siti tu, sampai sekarang aku tak boleh buat dah. Suara aku makin..bapok.
Dan aku pun dah tak nyanyi depan kipas. Malu nak mampos kau tau.

Kadang-kadang aku segan nak borak dengan orang. Tapi aku punya konpiden level kan tinggi HAHAHA! Member-member boleh asyik ajak aku sembang (aku ada beberapa kawan yang suka dengar aku bercakap. Masa aku belajar kat U, ada beberapa orang ni asal nampak aku kemaen suka pastu tanya 'Weh ceritalah apa-apa aku nak dengar'. Aku pun pelik. Mungkin sebab aku pelat kot jadi orang tengok aku boleh ketawa dalam hati hahaha ataupun sebab bila aku bercerita muka aku main peranan kot. Entahlah tapi sekarang muka aku sumpah takde perasaan. Aku kan dah tua.). Ada member yang suka bergayut dengan aku berjam-jam  dan setiap hari call tu, okaylah mungkin bapok aku belum tahap pecah gegendang telinga kot. Tapi aku perasan suara aku memang menyakitkan perasaan aku. Aku sekarang dalam fasa aku tak suka diri aku ni.

Aku pun nak suara macam perempuan lain. Hmmm..kufur nikmat bebenau.

Berbalik pada thyroid tu, aku rasa aku nak pi check lah. Aku rasa simptom macam ada dah. Lagipun aku tak tahan hidup suara bapok macamni.

Aku dahlah sado.
Gemuk.
Hitam.
Tak lawa.
Pastu suara bapok.
Macam mana kalau tiba-tiba ada orang cakap 'Kupinangmu dengan Boleh Blahh' ?
Merajuk seumur hiduplah aku duduk dalam hutan, main buaian sambil nyanyi 'Buai laju-laju..sampai tercampak patah leher lagi bagus'.

Hahahaha!
Aku gelak tapi aku masih rasa bimbang.
Kau boleh rasa tak?