" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Segengster-gengster aku..

Kadang-kadang kita buat silap.
Sebagai contoh kita kacau laki orang.
Hakikatnya kita tak tahu dia laki orang.
Dan perasaan tu sangat susah nak dikawal.
Kemudian bini laki orang text kita marah-marah.
Call kita panggil kita perempuan jalang.
Kita pulak dok bergaduh sakan dengan dia.
Padahal yang sepatutnya kita hambat si lelaki tu.
Betul tak? 
Kenapa kita nak sakitkan sesama kita? Kita mangsa kotttt! 

Kalau aku, pertama sekali aku akan minta maaf.
Aku akan terangkan.
Dan minta maaf lagi.
Bukan nak kata aku baik, tapi aku rasa maruah aku lagi penting dalam hal ni.
Aku rasa salahkan pemangsa barulah perkara yang betul.
Aku jenis suka letak diri dalam kasut orang.
Kalau aku jadi wife dia, dan ada perempuan kacau laki aku, apa respond aku? 
Sure aku jadi hantu punya.
Lepastu aku rasa ni soal keperibadian.
Kita tak akan menyakiti hati orang lain suka-suka.
Kita perempuan dah cukup rasa insecure.
Lagi-lagi bila tahu laki kita ada perempuan lain, terus kita akan buat perbandingan diri dan cuba justify perbuatan laki kita. 

Aku tergamam jugak bila tengok ada perempuan berani maki hamun dan sindir perli wife orang tu.
Siap ada yang rasa bangga.
Hati-hati dengan dosa sesama manusia.
Kalau tak diampunkan, nanti akhirat pahala kita akan diambil dia.
Kalau pahala kita tak cukup, dosa dia pula akan ditimpakan kepada kita.
Kalau dah salah, tak apa mengaku salah.
Kalau kena jerkah jalang, tak usah melenting sama dan tak perlu pulangkan kata-kata cercaan tu.

Tenang saja, cinta sejati tidak harus begitu sulit.
Pasti ada jalannya, jika tidak, pastinya bukan lagi.


Aku dah melaluinya.
Aku tak menyesal ditemukan.
Kalau aku maki hamun dan jadi hantu baru aku menyesal.
Perempuan kena ada ego.
Ego yang mengangkat, bukan ego yang memakan.
Pada hemat akulah.
Aku pun bukan baik sangat.
Cuma aku tak suka tengok perempuan bergaduh sebab lelaki.
Nak nak kau perempuan yang bukan isteri.
Alahai..