" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Kau pun tak tahu.

Pernah tak kau bertukar jadi seseorang yang lain bila kau bersama dengan seseorang?
Aku tak tahu samada bertukar atau itu perangai kita sebenar.
Aku tak tahu.

***

Seseorang pernah cakap pada aku, apa fungsi dia kalau aku asyik semuanya nak buat sendiri.
Aku sebenarnya tak perasan pun benda tu.
Ye lah kita dah tepu dengan sikap kita kan?
Aku pun berfikir..
Dan berfikir..

***

Pernah tak selama ni semua kau boleh buat sendiri, kau boleh duduk fikir sendiri tiba-tiba kau jadi seorang yang bergantung pada orang lain?
Sampaikan benda remeh pun kau tak nak fikir, kau nak dengar pendapat dia juga.
Apa-apa kau buat semua kau nak include kan dia dalam hidup kau.
Apa-apa terjadi semua kau nak dengar pandangan dia dulu.
Sel otak kau jadi malas dah nak berhubung sebab kau rasa kau ada seseorang yang kau boleh count on.
Mengadanya kau kan..

***

Aku terfikir hal ni masa aku tengah sental tandas tadi.
Tiba-tiba bau Clorox tu buat aku jadi pemikir.

***

Aku masih berfikir ni.