" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

Hangin betul.

Aku tak tahu apa perasaan  hidup macam binatang. 
Celik mata makan.
Tidur.
Berak.
Kencing.
Makan.
Tidur.
Berak.
Kencing.

Kau takde rasa apa-apa ke? 
Serius takde rasa apa-apa? 

***************************

Aku letih.
Letih badan.
Letih mental.
Letih emosi.
Bila letih kalau dapat tidur takpelah.
Masalah bila aku banyak fikir, aku tak boleh nak tidur.
Puas aku cuba-cubakan tapi tak berjaya.
Sakit kepala wei.
Ada 1 haritu, aku turun bawah awal. 
Terasa nak makan pulak.
Makhluk 2 orang tu pun dah bangun.
Pandai pulak lapar.
Aku rasa bengkek je.
Aku tak boleh tidur dok jaga 'kedai'.
Dok fikir macam-macam. 
Orang boleh tidur lena.
Boleh ada selera nak makan.
Lepas makan boleh masuk bilik membuta sampai petang.
Peh.

Gilelah.
Haiwan pun tahu berusaha kalau dilepaskan. 
Kau kan manusia.
Kau tahu tak kau tu manusia? 

Macam mana kau boleh lalu tidur pada waktu orang ketung ketang memasak? 
Pada waktu orang sibuk pergi cari duit? 
Macam mana kau boleh lalu makan titik peluh orang? 
Macam mana kau boleh lalu hisap rokok guna duit orang? 
Serius weh? 
Serius? 

Tak faham aku.
Kau expect orang akan bela kau?
Makan minum percuma? 
Aku penat gila cari duit weh.
Mak bapak aku sakit weh.
Duit pencen dah habis weh.
Mana pergi perikemanusiaan kau weh? 

Tadi lagilah aku hangin.
Aku nak keluar.
Pi pos barang orang beli.
Mak nampak aku.
Mak boleh cakap 'Laaaa ingatkan nak masak?'
SERIUS MAK? 
Aku nak pi jalan-jalan ke ni mak? 
Ni baru pukul berapa ni mak? 
Menggelegak rasa marah aku.
Kenapa dengan aku berani ditarah, berani diarah.
Kenapa dengan dua ekor makhluk tu tidak?

Aku tak faham.

***

Aku penat.
Aku cuba nak buat pejam mata.
Tapi hati aku blup blup mendidih.
Aku tak tenang fikir macam-macam.

***

Aku pun nak rasa bahagia weh.
Cuba kau bangun, buat rajin.
Keluar pi cari kerja.
Takdelah aku pandang kau berbulu je mata.