" She knows that our ears are stopped; but the misery is there inside her, like a stone, and there’s no room for any other thoughts. She isn’t trying to make an appeal to our sympathies — she’s just shifting this big weight inside her from one place to another." Henry Miller, Tropic of Cancer, pg. 141.

TITIK PERSAMAAN.

Allah mendengar doa Man.
Man tak tahu apa perasaan Man sekarang.
Man rasa betapa kasihnya Allah kat Man.
Betapa pada saat tak ada orang pun boleh tolong Man,
Allah kirimkan seseorang yang Man langsung tak terfikir -
Kawan baik Mak.

Macam magik bila tiba-tiba petang itu Mak mula bercakap lembut dengan Man.
Mak ajak Man berbincang.
Berdua.
Man dengar.
Rupanya Mak mengadu pada kawan baik Mak.
Mujur kawan baik Mak bukan sebarang orang.
Ada ilmu dalam hal ini.
Dan kebetulan, ia kawan baik Mak.
Kalau kawan baik Man, belum tentu Mak akan dengar.
Cantik sungguh perancangan Allah.

Akhirnya Mak sedar.
Mak perasan.
Mak tahu kenapa Man jadi kasar sebegini.
Mak menangis.
Mak cakap anak mak ni sanggup korban jaga mak dengan ayah.
Sedang masa depan dia terlalu cerah kalau dia nak kejarkan hidup dunia.
Sanggup korban segala.
Masa pergi umrah, bukan setakat jaga makan minum.
Tapi sampaikan stokin dan kasut pun anak mak yang pakaikan.
Mak menangis.
Man pun menangis.
Tapi Man menyoroklah.
Man malu kalau Mak nampak.
Mak kata Mak sedih.
Bila disebabkan bisnes anak Mak berubah jadi kasar.
Rupanya Mak sedar, Mak pun ada silap.
Mak banyak tekan Man.
Banyak sangat.
Mak minta maaf pada Man.
Man sedih.
Man tak sangka Allah akan bantu Man macam ni.
Pada saat Man dah tak mahu terangkan apa-apa.
Allah hantar orang yang Mak boleh dengar.
Yang boleh buat Mak faham.
Lepastu Man dengan Mak baik semula.
Kalau Mak tiba-tiba terkasar bahasa, Mak akan terus lembutkan semula.
Tegur Man, cakap elok-elok dengan Man.
Man yang kasar ni pun fikir dua kali nak kurang ajar dengan Mak lagi.
Mak dah nampak dah apa yang Man cuba nak bagi Mak nampak.
Man sedih pula masa type ni.
...


Man tak sengaja buat Mak sedih.
Apatah lagi nak jerkah-jerkah Mak.
Man rasa dikhianati sangat bila Mak buat Man macamni.
Man dahlah tak ada boyfriend, kucing kesayangan Man dah meninggal, Man nak merengek pada kawan Man rasa tak best sebab kesian kawan Man nanti kusut, Man sorang-sorang Mak.
Man sorang-sorang duduk dalam bilik pujuk hati.
Man zikir banyak-banyak.
Man menangis mengadu pada Allah.
Man sedih.
Sedih sangat.
Man rasa keseorangan bila Mak buat Man macam tu.
Sedangkan Man buat ni semua untuk senangkan Mak dan keluarga.
Man rasa dibelakangkan.
Sedih sangat pula masa Man type ini.
...


Sekarang demi Mak,
Man akan kuatkan semangat.
Man akan pulun kudrat Man sehabis boleh.
Man dah janji nak jadi anak yang baik sejak balik.
Man dah tanam tekad dalam hati, Man nak bawa Mak pergi umrah tiap tahun.
Man suka tengok Mak tenang dan bersemangat kat sana.
Man pun rasa tenang sangat.
Man harap Allah makbulkan niat Man ini.
Nanti bila Allah kata iya, Man nak bawa Mak pindah duduk di Madinah.
Man nak Mak dengan Ayah fokus pada ibadah.
Man akan cuba cari duit banyak-banyak supaya boleh tampung kehidupan.
Masa tu Mak dengan Ayah dah tak payah fikir dunia dah.
Sedih sangat.
Menangis pula masa type ini.
...


Man tak nak jadi anak neraka.
Jauh disudut hati Man,
Man nak jadi anak dambaan Mak Ayah.
Maafkan Man.
Man tahu Man pun ada silap.
Banyak silap Man.
Lepasni Man janji,
Man akan cuba kawal diri.
Man akan ikut nasihat kawan baik Mak.
Kejar berkat Mak Ayah.
Jangan disebabkan pekerjaan hilang rahmat.
Doakan Man,semua.
Man manusia biasa.
Man tak kuat sendiri.